onsdag, mars 04, 2009

Tomatoered

Att mina grannar är helt oförmögna att laga mat utan att samtidigt reta gallfeber på mig är nog ingen nyhet. Nu är det i synnerhet en granne som retar mig något enormt. Det är samma granne som annars är så försynt och tystlåten, ger intryck av att vara väldigt blyg, timid och anspråkslös. Men så kokade hon köttbullar i tomatsås häromdagen. På typ fyran, så att tomatsåsen spred sig inte bara kring den platta hon själv använde, utan kring alla plattor på hela spisen, och på mig som stod och vaktade min pasta. Det här är samma kvinna som lämnade en häftigt kokande gryta med olja och vatten oövervakad för att istället prata i mobiletelefon. Så jag sa åt henne att lägga på ett lock, då jag upplevde det som rätt jobbigt att bränna mig på het tomatsås stup i kvarten. Vilket hon med visst missnöje gjorde. Vid det här laget var hela spisen röd av tomatsåsen, men jag förväntade mig att hon också såg det. Jag tänker inte vara någons morsa och berätta att spisen förmodligen måste torkas av för det förutsätter jag att man förstår. Men uppenbarligen inte då spisen fortfarande tre dagar efter hennes köttbullekokande bär spår efter tomatsåsen. Jag tror på allvar att hon inte ser smutsen, och sånt här är så intressant. För hur kan hon inte se den undrar jag??? Det är för mig fullkomligt obegripligt! Hur? Hur?

Inga kommentarer: