söndag, mars 29, 2009

Jag vill inte lägga mitt bröllop i någon annans händer

Var har Tv 3 hittat de deltagande familjerna i "Vårt bröllop i era händer?" Var? För maken till självplågeri har jag inte skådat på flera år. Det är inte pinsamt ens på ett underhållande sätt, utan bara obehagligt att se dessa försigkommna svennar försöka komma överrens om hur de ska dekorera en redan taskigt inredd festlokal. Försöka jämna ihop, inte sällan från två olika länder, två familjers olika viljor i en härlig multikulturell gryta. Vilket oftast slutar med att det förekommer lite etnisk folkdans eller flaggor i andra färger än blått och gult.

Hör ni min besvikelse? För det är därifrån min bitterhet får sin näring. Jag tycker nämligen att idén är rätt bra, men att utförandet, what a suprise, är under all kritik. Festfixarna uppfattas som ett gäng uppblåsta, totalt världsfrånvända töntar, som ömsom vill läxa upp familjerna genom att berätta vad ett normalt bröllop kostar ( svar 120 000) till att fjanta runt med några hundra meter tyll, eller hugga in på chokladbuffén. Seriositeten, som väl ändå måste vara vad som gjort dessa så kallade festfixare och "eventplanners" så beryktade, lyser med sin frånvaro.

Men så är det ju familjerna. Deras villrådiga uttryck när det står inför valet mellan pest eller kolera vad gäller festlokal, eller är när de lämna åt sitt öde åt att mäta upp hur mycket tyll som kommer gå åt till en takkrona ger mig uppstötningar. Visste jag att min släkt var de mest försigkomna människorna på jorden, vilket väl ändå efter en fjärdedels livstid måste ha framkommit, skulle jag nog tänka efter två gånger innan jag gav dem en vecka på sig att arrangera mitt bröllop, och det med begränsade ekonomiska resurser.

För att inte tala om hur heteronormativt hela helvetekskapet är. Två program in och att bröllopsklänningen är det viktigaste på bröllopet har upprepats till leda. Hur fan tänker ni då? Att bruden är snygg är det viktigaste, ska vi spräcka budgeten är det för hennes skull? Men att bägge parter är nöjda och lyckliga borde väl ändå stå högre i kurs än en förbannad jävla blåsa?

Varför utsätter sig någon frivillig för detta? Den enda rimliga förklaringen måste vara de underbara sponsorer som ställer upp på Tv 3 i vårt och torrt. För med den ringa summa som paren so far lagt ut har till exempel festfixarna inte fått ett öre betalt av paren, bara av Tv 3. Så svaret är alltså att bröllopen inte på långa vägar är så billiga som det låter. Långt ifrån. Skulle de också pynta för festfixarna skulle det nog landa på fasligt mycket mer. Men frågan är väl till hur stor hjälp en fjolla som står inlindad i tyll verkligen är, när det kommer till kritan?

Inga kommentarer: