fredag, mars 06, 2009

"Du har fått en vänförfrågan"

Titt som tätt får jag på de olika communitys jag är medlem på vänförfrågningar av människor jag aldrig träffat och inte känner ens ytligt. Detta gör mig så förvirrad varje gång. För sällan kommer deras förfrågan utan någon som helst förklaring. Jag finner det hela minst sagt förbryllande. Hur har dom slagits av tanken att fråga just mig? Och varför i hela världen då? I de allra flesta fall är det någon slags spamrobot som bara är ute efter att sprida någon bisarr länk, och i andra fall någon desperat dj som vill skapa hajp kring sin blogg/klubb/nya remix. Jamen jaha, och då funkar det att bli vän med totalt främmande människor? På allvar? Jag tycker det är sorgligt att hetsen kring att känna flest och mest spridit sig så till den milda grad att man inte längre tycks ifrågasätta varför man blir "vän" med varandra. Bara för att kunna överträffa sin omgivning i antal kontakter? Så löjligt! Själv är jag väldigt selektiv med vilka jag blir "vän" med just av denna anledning. Vi ska väl helst ha haft någon slags kontakt, och helst också ett intellektuellt utbyte av något slag. Att jag då bara blir någons vän så att han ska kunna prångla på mig sin nya mixtape känns inte helt okej. Jag känner mig faktiskt utnyttjad och exploaterad. Ska jag bli det kan människan ifråga i alla fall bemödiga sig en förklaring.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nog känner man igen dig från clubstockholm fröken "Kista", vänner kan man inte få för många ut av ....