onsdag, mars 04, 2009

Brödskivor

Vad man kan förvänta sig att folk faktiskt vet skiftar verkligen. Jag blir lika häpen varje gång jag använder ett ord som mitt sällskap inte vet vad det betyder eller aldrig hört förut. Det är som om jag lever i en bubbla där jag förutsätter att alla mina vänner är på samma våglängd som jag. Alltså minst lika smarta som jag. Att någon då inte vet att det faktiskt heter brödskivor orsaker en smärre chock. Hur kan man ha levt hela sitt liv i Sverige och aldrig ha ramlat över uttrycket brödskiva? Hur? Borde det inte höra till allmänbildning att veta att det heter brödskiva? Vad skulle det om möjligt heta annars? Nu trodde min kompis till råga på allt att jag hittat på ordet själv och började mest skratta. Smart sjävlförsvsmekanism, typ projicera idotin tillbaka på den som har rätt. För mig är det fullkomligt logiskt att det heter brödskiva. Vad är det som är så roligt med det? Jag skulle gissa på att hon bara försökte skapa en distraktion så att pinsamheten över att hon de facto aldrig hört brödskiva förut skulle bli så stor. Vilket ju bara gör det hela ännu mer pinsamt.

Inga kommentarer: