söndag, november 30, 2008

Taxiskola

Vill du ha en taxibil i Stockholm är det bästa du kan göra att försöka vinka in en från gatan. Om du är i ett tätbebyggt område där det kör omkring mycket taxibilar vill säga. Men allt som oftast befinner du dig, om du nu skulle få för dig att åka taxi i Stockholm, i innerstan och där finns det nästan lika många taxibilar som det finns råttor. Det borde alltså inte vara så jävla svårt att hitta en bil. Du kan titta en gång åt höger, en gång åt vänster. Om det kommer en bil, som du tror är en taxi, och som därför har en lykta på taket är det alltid ett säkert tips att se om lyktan lyser. Det betyder nämligen att bilen är ledig, och det enda som hindrar dig från att bli taxiförarens nästa kund är huruvida du orkar lyfta handen och göra en viftande rörelse med handen. Om det inte finns några bilar på gatan du står på, och det inte tycks dyka upp några så är det ju alltid ett bra tips att leta sig ut på närmaste kraftigt trafikerade gata. Alltså inte stå kvar där i hopp om det kanske dyker upp någon, för det kommer det förmodligen inte göra. Om du inte orkar masa dig den där korta sträckan från tvärgatan du står på till Hornsgatan, Sveavägen, Vasagatan, Kungsgatan, Folkungagatan eller Ringvägen, för att du har klackskor, mycket att bära, är för full för ditt eget bästa, eller av någon annan anledning blivit lat, kan du ju alltid ringa och beställa en taxi. Då är det bra om du vet vad gatan du står på heter, vilket nummer du står på, vilket område du är i, och vilken kommun det ligger i. Utan denna information kan det bli rätt svårt att skicka en taxibil till dig. Om du går in i en affär och vill köpa en tröja men inte vet vilken färg, storlek eller modell kommer du gå tomhänt därifrån. Det här handlar inte om att jag, eller någon av mina kollegor försöker vara en pain in the ass. Vi vill bara försäkra oss om att du kommer få den produkt du vill ha, det vill säga att bilen kommer till rätt adress. Och hur jävligt det än må låta, så kräver det ett visst samarbete, då vi ju omöjligt kan läsa dina tankar, eller för den delen se var du befinner dig. Ibland kan det dock vara så att vi inte kan skicka någon bil. Precis som att mjölken på ditt närlivs kan ta slut och du då tvingas köpa den på Pressbyrån, på samma sätt kan det vara så att det inte finns någon bil att skicka. Om mjölken är slut i ditt närlivs, vad gör du då? Kassörskan säger att det kommer komma ny mjölk när som helst, det går dock inte att säga precis när, så du kan välja att komma tillbaka om några minuter, välja mjölk av ett annat märke, eller gå till Pressbyrån. Okej att den andra mjölken är dyrare, men du får i alla fall mjölk. På samma sätt funkar det om du beställer en storbil. Kan du inte få en sådan kanske du får nöja dig med två bilar. Okej att det blir dyrare, men du får i alla fall en taxi. När mjölken du vill ha är slut, inte börjar du då skrika åt kassörskan? Gasta om att du minsann är stamkund och förväntar dig att få den mjölk du efterfrågar bara för att du köper mjölk för flera tusen kronor varje vecka? Du förväntar dig väl ändå inte att hon ska trolla fram en liter affären lagt undan bara för dig? Eller? Det är också bra om man som kund då inte pratar onödigt snabbt eller otydligt. Gör det det ena eller det andra hjälper det inte hur högt du än skriker, personen i andra änden kommer ändå inte förstå ett ord av vad du säger eftersom du inte tycks kunna tala ur skägget.
Okej. Så du har beställt en taxi. Du visste adressen, stadsdelen, kommunen och lyckdes till och med klämma ur dig ditt eget telefonnummer. Så du står där och väntar på din bil. Du väntar en, två kanske fem minuter och börja undra var den tagit vägen. I synnerhet eftersom det kör förbi en massa taxibilar med lampan på som ingen av dem verkar vara till dig. Jag repeterar. Om lyktan lyser är bilen ledig. Alltså kan de bilar, som kör förbi, vars lykta lyser ju omöjligen vara till dig. Din bil är ju beställd till dig och alltså upptagen. Då är lyktan släckt. Men du är ju nu så frustrerad av att ingen av vad det tycks vara hundratals bilarna som kör förbi är till dig att du nu ringer tillbaka och frågar dig hur detta är möjligt, och var din bil, som du beställde för minst tio minuter sen är. Då ju den vänliga växeloperatören faktiskt sa att den skulle komma så snart som möjligt. Ja. Så snart som möjligt är ju ett minst sagt luddigt begrepp. Även i den bästa av världar, där beställningen går ut och en bil omedelbart tackar ja, kan det ta tio minuter, då den måste ta hänsyn till trafiken, och kanske har en bit att färdas. Att ta en av dom bilarna som kör eller körde förbi kommer alltid gå snabbare. Och det finns inget som hindrar kunden från att göra precis det. Varför står folk och väntar på en beställd taxi som dröjer, när det kör förbi lediga ? Ni kommer inte bli ärkebuserade eller betalningsskyldiga för den där bilen ni lämnade i sticket för att den tog sådan tid på sig. Lycka till !

Inga kommentarer: