tisdag, november 11, 2008

Vilket paradis?

Jag håller som bäst på att läsa Jennie Dielemans " Välkommen till paradiset", och även om jag kan rekommendera den varmt, blir jag emellanåt lite småäcklad av de intervjuade turisternas cynism. Den är minst sagt motbjudande. Eftersom jag själv rest väldigt lite, och har enorma komplex över detta, kan jag inte riktigt inte sätta mig in i deras situation, vilket väl också är en av anledningarna till att jag föraktar dem så. Deras strategier för att slippa avvisa ihärdiga försäljare gör mig illamående. Jag försöker komma underfund med om det är en överlevnadstaktik, att man som turist, och som sådan en symbol för det rika väst, försöker med vad som helst, för att slippa ta till sig vilken misär människor lever i. Man vill inte att människors levnadssituation ska komma och förstöra ens helhetsupplevelse. Jag intalar mig att det är så.

Inga kommentarer: