måndag, november 24, 2008

Vikten av väder

Eftersom SR Metropol är den enda kanalen som spelar vettig musik, och inte har reklam, har jag fallit till föga och de dåliga så kallade programledarna till trots börjat lyssna. Allt som oftast när jag lagar mat, eftersom jag alltid gör det en halvtimme innan Top Model börjar. Och jag har konstaterat att de så kallade programledarna, i de fall de är fler än en och då inte den där människan som pratar med sig själv, pinsamt ofta pratar om vädret. Borde det inte ringa några som helst varningsklockor på redaktionen när det pratas om väder minst en gång dagligen? Borde inte programledarna rannsaka sig själva och fundera på om de kanske inte istället borde diskutera den där artikeln de läste i gratistidningen på väg till jobbet? Inget vettigt radioprogram med det minsta självrespekt skulle prata väder så mycket som det pratas väder i SR Metropol. Såvida det inte är ett program som handlar om väder. I övrigt pratas ju väder alltid lite i förbifarten som inledning, eller så med i alla fall ett litet uns av ironi.

Jag retar mig på detta för att en av de så kallade programledarna på SR Metropol inte bara pratar väder som i "Åh idag är det så fint" utan bara gnäller över hur jävla kallt det är. Och dessutom tycks de så kallade programledarna tro att Stockholm bara är Öfvre Östermalm, då de då jag har rätt okej väder pratar om hur mulet och deppigt det är. Iaf. Hon som gnäller om hur kallt det är har gjort det hela förra veckan. Varje dag varje timme typ. Det är så kaaaaallt. Men knip för i helevete. Vi vet att det är kallt. Men vi vet också att kallt är något relativt. Vi vet också att det alltid blir kallt i Sverige så här års. Det vore väldigt förvånande om det inte blev det. Då skulle du ha något att prata om. Det är rätt enkelt att dra slutsatsen att den här människan inte har något vettigt att säga och griper efter det enda halmstrå hon har till handa, nämligen vädret. Men då ju SR gått med på att starta en kanal bara för att kunna sätta arbetslösa invandrarungdomar i arbete borde jag väl inte vara särskilt förvånad. Jag bara önskar att hon inte gjorde det så ofta.

Inga kommentarer: