torsdag, november 13, 2008

Om det inte står i DN har det inte hänt

Åh! Jag har blivit en sån där morgontidningssnobb som jag tidigare älskat att hata. Folk som inleder meningar med "Jag läste i DN att...." " Det stod i DN:s kulturdel..". Folk som säkert inte läser tidningen, men som skummar den tillräckligt för att veta vad dom ska säga för att inbilla folk att dom faktiskt hänger med och vet vad som händer. För vad är det dom här människorna försöker förmedla när dom måste sticka in en hänvisning till en specifik tidning? Klass, stil, smak? Har det verkligen någon som helst betydelse var man läser något? Och när man säger var man läst det, gör man inte också omvärlden uppmärksam på att man ju också kan ha blivit färgad av just den tidningens sätt att skriva?

Enligt mig går det dock inte att komma ifrån att DN ändå, fram tills relativt nyligen, lyckats hålla sig borta från allt vad kvällstidnisngjournalistik heter, något jag upplevt som mycket befriande. I DN har man sluppit ältandet av snyfthistorier, lådvinstester och melodifestivalen. Som läsare har jag varit förskonad. Tråkigt nog har DN alltmer börjat falla till föga. Att det i kvaité fortfarande skiljer ljusår mellan DN och kvällstidningarna är en mycket klen tröst. Att det kan ha hänt även om det inte står i DN, vet jag sedan länge, jag har bara intalat mig själv att det inte kan vara så viktigt. Men om nu tidningen väljer att skriva om de mest triviala sakerna, oavsett hur, mister jag mitt enda rättesnöre.

Inga kommentarer: