fredag, februari 13, 2009

Billigt att banta?

Metoder, dieter och mirakelmetoder retar mig inte bara för att jag vägrar tro att dom faktiskt fungerar, utan också för att folk är beredda att betala för att få ta del av dem. Att lägga flera hundra i månaden på något man enkelt kan läsa sig till genom att låna en bok på närmaste bibliotek är så dumt att det närmast övergår mitt förstånd. Jag säger inte att alla som hoppar på Viktväktarna och betalar för att få väga sig i grupp (vilket låter en smula perverst),är korkde, men jag kan inte låta bli att fråga mig varför. För själv känner jag att i och med att man betalar för en tjänst av slaget Viktklubb, lägger man också ansvaret för sin viktnedgång på någon annan. Sen när resultaten av olika anledningar uteblir, blir det väldigt enkelt att skylla ifrån sig.

Vissa använder till och med sin dåliga ekonomi som ett skäl att inte kunna gå ner i vikt, och då har det gått alldeles för långt. Att man är tjock är aldrig någon annans fel än ens eget, och ingen utom än själv kan lösa det problemet. Jag kan medge att det kostar på att äta bra, men de som skyller på att de inte har råd har förmodligen inte tagit sig tid att räkna ut exakt hur mycket pengar dom lägger på skitkäk varje vecka. Står man i valet och kvalet mellan att lägga pengarna på en överbetald viktcoach, eller köpa nyttig, men kanske något dyrare mat, är valet i alla fall enligt ganska enkelt.

För jag tror att om man inte redan innan har motivationen och viljan att förändra sitt liv, och det förmodligen för all evig framtid, så spelar det ingen roll hur mycket man än betalar för att få hjälp att gå ner i vikt. Och vilja är inget man kan köpa för pengar. Endera har man det, eller så inte. Det är väldigt viktigt att man frågar sig för vems skull man går ner. Om man anmäler sig till någon typ av tjänst, kommer bantningen kännas som ett krav utifrån, från omgivningen, och om man då går på diet för att tillfredställa andra, eller få andra människors bekfräftelse, uppskattning, eller möta deras avund, är man väldigt fel ute.

Jag tycker att de som överväger att lägga flera hundra kronor i månaden på någon av det vikttjänster som finns att välja mellan verkligen ska fråga sig om det är värt det. Fråga sig vad det är man betalar för, om man kommer vara behjälpt av det som dessa sajter sig kunna erbjuda, eller om inte denna hjälp finns närmare, och billigare, till hands.

Inga kommentarer: