måndag, september 22, 2008

It never ends

Åh herregud. Det tar aldrig slut. Det är såna här gånger man önskar att man hade en rymdkapsel man kunde dra iväg med en vecka eller två tills man inte längre riskerar att ramla in i den här debatten ever again.

Försökte Annah sig på att göra en Linna Johansson? Alltså försöka rida på vågen av hur illa omtyckt Ken Ring tycks vara i vissa sammanhang, för att själv få cred? Linna hade mer på fötterna när hon ifrågasatte Rodeo och deras publicering av Kens blogg, än vad Annah hade i sin krönika, och vad hon så här långt lyckats klämma ur sig i försvar. Hela grejen tog en minst sagt oväntad, och förmodligen för Annahs del väldigt överraskad vänding, just på grund av att hennes krönika var så dålig från första början.

Nu finns en intervju med Annah Björk att ta del av på Dyngan.se, och nedan följer några väl valda delar av den, med mina invändningar och kommentarer inom parantes.


Vad hade du för förväntningar för artikeln?
- Jag hoppades på en saklig diskussion om någonting vi börjat ta för givet. Inte bara som kommentarer på webben utan i stort. Så att den typen av bild av kvinnor tillslut försvinner ur lurar, tv-skärmar, arbeten och hem.

( Återigen, för vad som känns som femhundrade gången. Det är kvinnoförtrycket generellt sett som vi börjar ta för givet, just för att det är en sån integrerad del av vårt samhälle. Att du Annah ser den tydligare inom hiphopen beror just på att du inte själv är delaktig. På samma sätt ser jag hundra och en olika sätt på som du som kvinna och vit också är förtryckt på, som du säkerligen själv inte är, eller vill vara medveten om)

Diskussionen om hur popkulturen vant sig vid sneda ideal i hiphop är absolut relevant. Var det verkligen den diskussionen du ville starta?
- Ja, jag ville diskutera det sneda kvinnoidealet inom hiphopkulturen. En diskussion vi glömt på senare år.

( Känns som att du, just för att du inte är tillräckligt kunnig på området, när du säger att diskussionen glömts bort, ger dig ut på väldigt tunn is)

Misstänkte du inte att den provokation som kopplingen mellan en sexvåldshandling och en musikgenre skulle överglänsa en sådan debatt?
- Nej, jag skrev inte alls för att provocera. Ärligt talat trodde jag snarare att jag slog in lite väl öppna dörrar. Men det visades sig vara en otroligt öm tå jag trampade på. Det är förstås synd, men jag gjorde kopplingen för att aktualisera och för att jag tycker det är upprörande.

( Återigen. Illustrerar ju strålande hur svårt det är att sätta sig in i och föreställa sig hur någon annan uppfattar en kultur eller kulturform man själv inte är en aktiv del av)


Tycker du någon av kritiken du fått varit berättigad? Finns det delar av den du kan skriva under på?
- Verkligen inte. Jag är förvånad… eller ja, chockad över påhoppen. Jag skulle inte publicera en krönika jag inte trodde på.

( Och där diskvalificerade du dig helt och hållet från debatten som sådan)

Skulle du skrivit en annorlunda krönika om du vetat att den ena artisten blivit frisläppt?
- Det visste jag. Det står ingenting om att han är misstänkt. Jag skrev att han “var med då en 15-årig flicka våldtogs i hans backstagerum”. Jag utgår från att de misstänkte våldtäktsmannen ingår i Hiphopartistens crew, eftersom han befann sig backstage en halvtimme innan giget.

( Du skriver dock att de båda misstänkta verkar inom en genre som kan sorteras inom hiphop, vilket lätt kan uppfattas som att du syftar på den frisläppta artisten)

Du har blivit anklagad för att ha en rasistisk underton eftersom den gemensamma nämnaren mellan dina exempel var hudfärg och inte genre som det stod i texten. Hur bemöter du den kritiken?
- Jag kunde inte skriva ut den genre som den misshandelsmisstänkte mannen gör musik i, eftersom jag måste hålla honom anonym. Därför valde jag att bara skriva hiphop, men jag menar även andra genrer, besläktade med hiphopen. Angående rasismen, så vill egentligen inte ens kommentera det, eftersom det är över gränsen för dumhet. Jag förstår inte hur man kan tolka texten så. Om det har att göra med att jag skrivit “Så kalla mig kristen.” så menar jag inte det som att jag tillhör ett kristet folk utan mer som: Kalla mig torrboll. Jag är inte ens troende.

( Just för att texter går att tolka på olika sätt, är det kanske också viktigt att fråga sig hur det man skriver kan tolkas. Och om folk har valt att tolka din text som rasistisk, oavsett om den nu är det eller inte,och hur man nu skulle kunna avgöra det, så tycker jag att du kanske borde fråga dig varför)

Inga kommentarer: