lördag, september 13, 2008

Björklund vad han nu heter Jan någonting vill att skolk ska skrivas in i betyget. Jag har nog inte hört något mer korkat och ogenomtänkt på väldigt väldigt länge. Det är korkat på så många plan och av så många anledningar att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Att en elev skolkar är en allvarlig markör om att något är fel. Kan ha att göra med elevens psykosociala situation, eller med skolan i sig. Det är alltså det som Björklund borde fokusera på. Som jag ser det är det lärarna och skolans ansvar att skapa en utbildning och undervisning som lockar eleverna till lärande. Det säger sig själv att om undervisning är tillräckligt rolig, stimulerande,utmanande och utvecklande kommer eleven, oavsett kunskapsnivå, inte finna någon som helst anledning att skolka. Det finns både hög och lågpresterande elever som skolkar och dom gör det av samma anledning. För att skolan inte lyckats ge dem en undervisning som utmanar dem. Jag vet att det var många gånger under gymnasietiden då jag egentligen inte hade någon som helst anledning att närvara vid samhällslektionerna. Jag hängde med i alla fall och fick ändå Mvg på alla prov. Jag hade kunnat sitta hemma och idgat självstudier och fått väldigt mycket mer ut tiden. Nu hade jag tack och lov en väldigt bra lärare var smart nog att utmana mig. Och trots att jag fick stå ut med att så gott som varje lektion under dessa tre år diskutera med en kille vars enda mål med diskussionen var att "vinna" över mig så fortsatte jag att komma till lektionerna. Av samma anledning kom även dom som kanske inte hängde med, eller som hängde med sämre, för att dom hade ett utbyte av undervisningen även dom. Att skolka då hade gett noll och inget. Det är därför Björklunds förslag är så genomjävlauselt. Jag hoppas att han med tiden inser det själv också.

Inga kommentarer: