fredag, september 26, 2008

Anledningen till att Stockholms serviceslavar är så ofattbart mycket otrevligare än övrigva världens, och övriga Sveriges, har jag en teori kring. Jag har själv varit en av dom där serviceslavarna, och en mer än lovligt otrevlig sådan. Det sticker jag verkligen inte under stol med. Jag var ingen bra servitris. Jag hade väl mina stunder, och jag var väl bra när det kom till snabb service. Men när det kommer till bemötande hade jag inte alltid det längsta tålamodet med gäster som var krångliga eller omständliga.

Jag håller med om att det här något väldigt unikt för Stockholm, de få gånger jag träffar på otrevlig personal på andra ställen hör till undantagen. Och att det är så är helt enkelt för att det inte finns tillräckligt med underlag för att underhålla alla de miljontals krogar, syltor och hak i Stockholm med omnejd med vettig personal. På grund av detta finner sig vissa krogar nödgade att anställa precis vem som helst. Resultatet blir att personalen är minst sagt välutbildad, men inte till att arbeta med det hon jobbar på, och är därför sur och bitter på grund av just detta. Eller sur och bitter för att inte ha kommit underfund med vad hon vill, men väl medveten om att det inte är att passa upp folk dagarna i ända resten av sitt liv.

Jag tror också att personalen mycket väl vet att det inte finns någon annan som skulle kunna göra deras arbete, för den ynka lilla lön man får, och utnyttjar detta till bristningsgränsen. Det är inte precis som att folk står i kö för att få jobba på valfritt café, konditori eller whathaveyou, och om man mot förmodan blir sparkad på grund av taskig attityd, ja då finns det ändå mindre nogräknade ställen som mer än gärna är beredda att anställa en.

Inga kommentarer: