torsdag, september 18, 2008

Idol har visats i hur många säsonger nu? Fyra? Och trots att det är så populärt så verkar dom som söker till programmet inte ha tittat på det. Det förundrar verkligen mig. För mig är det helt självklart att det finns några väldigt stora no nos när det kommer till Idolaudtion. Och det är framförallt att inte sjunga vare sig Celine Dion eller Whitney Houston. Inte heller Mariah Carey. Och ska man göra det så ska man göra det bra. Nu vet jag att dom som gör det och gör det dåligt förmodligen tror att det är bra, och det ju tamefan helt jävla otroligt. Greatest love of all sönderstrimlad. I will always love you likaså. Det enda sättet att komma undan med att sjunga någon av dessa låtar är, förutom att ha en pipa som faktiskt motsvarar någon av dessa damers, att göra det på ett sätt som är så diametralt olikt originalet, att man som åskådare helt glömmer bort att det är en cover och man tror att man de facto hör en helt ny låt. Rockkillen som sjunger någon discodänga, popbruden som tolkar metal, souldivan som försöker med visa. Sånt överraskar. Jag väntar fortfarande på att någon kommer dragandes på någon låt av Jah Cure, men den dagen kommer nog aldrig komma. Och det kanske vi ska vara glada för.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blev rätt impad av att den där "snälla snälla snälla"-tjejen som vägrade ge sig när hon fick ett nej sjöng Light my fire. Tyvärr slaktade hon ju den totalt. Tragiskt.