torsdag, juni 12, 2008

Hey hey hey Hultsfred ( this is what memories are made of)

Idag drar Hultsfredsfestivalen igång. Och det är nu jag med skröplig stämma ska säga "jag minns min första Hultsfredsfestival som om det var igår" men faktum är att jag var tvungen att googla ytterst intensivt för att ens få fram minnet av ett enda band jag såg det året. Nu ska tilläggas att det jag varit på festivalen kanske fem eller sex gånger, inte ens det kan jag komma ihåg, och det i så gott som alltid år efter varandra, så att jag blandar ihop år och artister är kanske inte så svårt. Det jag kommer ihåg bäst av alla de gånger jag besökt festivalen är hur osedvanligt bra väder det nästan alltid varit, jag har aldrig varit tvungen att bo mitt i en äcklig leråker och det har också gjort att jag har väldigt positiva minnen av festivalen, i alla fall om man jämför med vad jag hört mina vänner berätta om andra festivaler som inte varit fullt lika soliga tillställningar. Och så minns jag Doktor Kosmos i något av småtälten, en helt galen oförglömmlig Sage Francis, som jag inte lyssnat en sekund på efter det, att P3 sände med Bosse Löthén och att en tjej berättade en helt galen historia om en kille som trodde han var hög på e när han i själva verket bara tagit en vanlig ipren, att jag stod och skulle gå på toa när en kille helt plötsligt kom fram och frågade varför jag stod där när The Kristet utseende spelade, att vågorna i publikhavet under Holekonserten förmodligen var något av de läskigaste jag upplevt, att någon råkade trampa i bajs och att bajset sedan lyckades följa med in i tältet, att jag pratat med Promoe, att jag gjorde en ful hennatatuering.Att vi ligger i gräset och leker bandleken, samt pratar om hur jävla självsäkra och arroganta Joakim Åhlund och Cesar Vidal är, medan en utsvulten kille å +25 frågar om han kan få resterna av Annelis pizza And so on and so on. Och att allt bara är ett sammelsurium av minnen utan varken år eller dagar fastetsade kring eller vid sig men att det bestående intrycket är att Hultsfred för mig nog alltid kommer innebära den första friheten.

Inga kommentarer: