tisdag, juni 17, 2008

Filmtips Dazed and confused



I söndagsnatt, när jag inte ville se hur pinsamt Portugal spelade mot Schweiz, hamnade jag istället framför Dazed and Confused. Och jag verkligen äääälskar den filmen. Den är på sätt och vis helt fruktansvärd, men också så bedårande.

Filmen skildrar en kväll några högstadieelever sent kommer glömma och är nästintill perfekt i så många avseenden att jag inte vet var jag ska börja. Till att börja med är halva Hollywood med. Matthew McConaughey helt vidrig som fjortisraggare.Så äcklig, men spelar bättre än i någon annan film jag sett honom, då han för det oftast spelar sig själv som spelar någon annan. Jason London,Parker Posey,Cole Hauser,Joey Lauren Adams ( alla som sett Chasing Amy vet att älska henne),Adam Goldberg (han som spelar VännerJoeys systers föredetta), en helt underskön Milla Jovovich som inte har mer än på sin höjd ett par repliker, Ben Affleck som spelar toppmobbare av rang på ett sätt som jag känner igen plågsamt väl från min egen högstadietid, Nicky Katt som spelar bråkstake och så fortsätter det.Kort sagt väldigt många som idag är rätt stora, eller hyfsat mediokra bskådisar. Manuset är så sjukt bra, och så är även regin, musiken, scenografin och kostymen.Den här filmen är så fullkomlig i sitt upplägg att det inte går att inte dra paralleller till varenda film som följt på den som försöker skildra det där dygnet som avgör hela ens framtid, men som i själva verket kanske inte har så stor betydelse egentligen, man bara inbillar sig det.Den har satt standard för alla filmer som följt. Sevärd är den i allafall och har du missat den måste du sen den NU.

Inga kommentarer: