måndag, juni 09, 2008

Bitterfittan, det är jag

Jag börjar så sakta undra vad vi tjejer får göra egentligen. Efter att ha läst hur en bekant fick ta en massa skit för att ha spelat vad någon idiot tyckte var Lil Waynes mes sexistiska låt, och sedan stå på en konsert och försöka diskutera kvinnliga rappare med någon annan idiot, så undrar jag var den där juryn, som avgör vad vi tjejer får göra och inte sitter. För vi får inte lyssna på rap, för den är kvinnofientlig. Att vi är fullt kapabla att själva rättfärdiga varför vi lyssnar på det verkar inte som något alternativ, istället skuldbeläggs vi för att förråda vårt eget kön genom att dansa i kapp med 50 cent. Damn if you, damn if you dont. Och så får vi inte ligga heller, eller för den delen prata om det, av vad jag kan förstå av den så välformulerade, och om jag får säga det själv mycket underhållande,kommentaren jag fick efter att ha dissat Sofia Larsson. Och gillar vi fotboll, ja då gör vi ju det för att killarna är snygga, och vi kan inte välja favoritlag genom att bedöma individuella spelarinsatser, det hänger helt och hållet på snyggaste matchstället, det vet väl varenda jävla kotte? Jo du har rätt bra koll på fotboll, FÖR ATT VARA TJEJ.Jag har så ofattbart stor lust att skjuta nästa människa som säger det. För det första så innehåller ett sådant påstående uppfattningen om att ALLA KILLAR I HELA VÄRLDEN skulle kunna fotboll. Och för det andra alltid en förvåning över att tjejer överhuvudtaget kan tänkas vara intresserade av fotboll. Aldrig kan man bedömas på samma grunder som vilken jävla jeppe som helst, utan bedöms snäppet hårdare.

Ja men kan inte den där juryn stiga fram så vi tjejer slipper sitta här och vara ängsliga och veliga och ständigt undra om vi är rätt? Eller är det kanske det faktum att vi inte gör just det som är mest hotande av allt? Jag bara frågar mig.

Inga kommentarer: