tisdag, juni 10, 2008

Dumt i DN

Under de senaste världsmästerskapen blev jag mer än lovligt provocerad av den dåliga representationen i DNs sportbilaga.Antalet intervjuade eller i enkäter tillfrågade kvinnor var löjligt lågt, så till den milda grad att jag mejlade till DN och klagade och då fick en massa ursäkter till svar. Som att tjejerna varit upptagna, inte velat, att det finns så få att fråga. Det sistnämnda måste var det i sammanhanget fånigaste av dem alla eftersom man tagit sig tid att fråga TRE bandytränare men inte en enda tjej som sysslade med någon annan sport än fotboll.

Eftersom jag inte var helt nöjd med representationen sist så är det kanske inte helt otippat att jag granskade urvalet i dagens enkät lite närmare, både vad gäller kön och etnisk härkomst. Och det är fan helt jävla otroligt supersugigt.Hur fan är det möjligt att man inte lyckats hitta en enda blatte som kan tänka sig svara på frågan hur det går för Sverige mot Grekland? Och då är det inte ens bara stockholmare som tillfrågats, utan gemene man. Det finns en massa svenneblattar där ute i landet men jag antar att Andreas Rolfer hamnat i en liten kokong med svennesvennar. Att hälften av de tillfrågade skulle vara kvinnor är för mycket begärt och jag kan väl ge honom en liten eloge för att, hör och häpna, ens tänkt tanken att fråga ett par kvinnor.

Läser man vidare längre in i tidningen har femton kända svenskar tillfrågats. Jag skämtar inte när jag säger att endast TRE av dessa är kvinnor, Lena Adolfsson Liljerot,Victoria Svensson och Sanna Kallur.Resten utgörs av en härlig blanding av partiledare och ministergubbar.Inga invandrade här inte.Kan ni snälla förklara er? Och kan inte någon snälla hålla med mig om att detta är helt sjukt? Det känns som jag slåss mot väderkvarnar och aldrig någonsin förr har jag velat ha någon som för en gång skull höll med mig, om bara så för sakens skull.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jodå, du har rätt.