tisdag, januari 13, 2009

Points

Det här håller sakta men säkert på att utvecklas till en renodlad bantarblogg, och så länge mina gamla läsare återkommer i hopp om att få läsa mina bittra inlägg om dålig tv-underhållning, eller vad det nu må vara som lockar dem att återvända, så ser i alla fall jag inte något fel i det. För just nu upptas stor del av mitt liv av just min vikt och min vilja att gå ner i vikt, och hur jag på bästa sätt ska lyckas göra det. Och då är det väl inte mer än rimligt att jag också skriver om det.

Efter att ha dammsugit nätet i jakt på bra bantarbloggar, och faktiskt lyckats ramla över ett antal ganska underhållande sådana, har jag förstått att eoner unga kvinnor där ute räknar points. Som är med i vad jag här väljer att kalla en sekt vid namn Viktväktarna. För att räkna points är enligt mig inget annat än ren och skär hjärntvätt. Det är nästan precis som vilken annan diet som helst och det är helt självklart att man ser resultat, men jag tror att många av dem som räknar points har större problem än att bara hålla vikten. Som matmissbruk exempelvis. Att då räkna points hjälper föga. I synnerhet eftersom vv tillåter att man sparar på poäng genom att mindre vissa dagar, och man genom träning kan tjäna poäng för att kunna äta mer. Det är helt nuts i min värld. Är man sockerberoende, vilket jag kan svära på nästan alla gravt överviktiga är, behöver man komma till botten med varför, och därför utöva total nolltolerans mot socker. Men men. Jag ska inte hålla på och döma. Jag har själv varit väldigt deep in denial om mitt matmissbruk och vet på sätt och vis exakt hur somliga av dom här tjejerna tänker. Jag kan bara inte låta bli.

Jag räknar nämligen kalorier istället. Och tycker att alla borde göra precis som jag. Till att börja med för att det inte handlar om något tillfälligt. Har man problem med vikten är det bara att finna sig i det och lägga om sin livsstil. Okej om du vill gå ner ett par kilo, då kan du ju hoppa på en kur i två veckor och sen är det inte så mycket mer med det. Men om du vill gå ner tio kilo eller mer och hålla vikten handlar det inte om att äta bra i en månad och sen hoppas på det bästa, det handlar om att lägga om livsstil helt och hållet. Jag kommer vara tvungen att se upp med vad jag äter hela mitt liv, och jag tror situationen är den samma för ganska många andra överviktiga. Och där tycker jag att Viktväktarna förlorar i förtroende. Dom utger sig för att vara en quick fix. Men när det kommer till vitminskning är det svårast aldrig att gå ner i vikt, utan att faktiskt hålla den. Och om man då börjar räkna points kommer man tvingas göra det hela sitt liv.

Jag tycker inte heller om Viktväktarna för att jag upplever att dom krånglar till saker och ting. Viktminskning är i teorin väldigt enkelt. Du kan inte äta mer än du kommer förbränna, för gör du det kommer du gå upp i vikt. Väldigt enkel grundläggande princip. Att då omvandla maten du äter från den energi dom är, i kalorier, till points, är enligt mig sjukt onödigt. Att räkna kalorier är lika enkelt, om inte enklare än att räkna points. Så varför någon ger sig in i att göra det är för mig fullständigt obegripligt.

Det gör mig lite frustrerad att Viktväktarna är så stora. Jag sitter ju liksom på lösningen här, men alla andra bara envisas med att räkna points. Jag antar att det är det som egentligen irriterar mig. Eller så är bara det där med points helt sjukt fjantigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du låter hård i din bedömning, många vägar bär till Rom, låt var och en vara salig i sin tro. Det viktigaste är att hitta en metod som fungerar för dig. Det som inte fungerar för dig fungerar jättebra för någon annan.

Kämpa på.

Anonym sa...

Varför ska de hålla på med kvasimåttet points? Är det enklare? Är kaloriräkning svårt? Det enda jag kan tänka mig att det är lättare att fuska. Så varför, om inte för att lämna människor i okunskap och beroende.

Det finns andra "förenklingar" som borde fungera minst lika bra. T ex: Ät inte godis, kakor och skräpmat, och kontrollera den husmanskost du äter genom att väga den.