måndag, januari 19, 2009

Bara en dag

Eftersom jag var upp över öronen förälskad i Ethan Hawke när jag var liten, har jag sett Bara en natt kanske en siljon gånger. Inspelad på vhs var den nog det mest sedda i filmväg under en viss period av min tidiga tonår. Sen blev Ethan ihop med Uma, som med sin långa, smala kropp var min diametrala motsats, och jag började istället innerligt hata både honom och Uma. Tills han gick och var otrogen mot henne, som nu lärt mig att älska, och nu hatar jag honom desto mer, medan jag inte hyser något annat än beundran för Uma. Så det kan gå.

Ikväll visas i alla fall uppföljaren till Bara en natt, Bara en dag. Och oavsett hur mycket jag hatar och har älskat Ethan, och hur mycket filmen ändå var klart godkänd, har jag inte lyckats ta mig för att faktiskt se filmen. Den står uppskriven på den mycket långa listan av filmer jag gärna vill se, så ikväll finns det nog inga som helst ursäkter. Även om jag inser att det kan bli svårt att bortse från att Ethan inte är lika snygg som då det begav sig, att Julie Delpy överträffar honom som skådespelare, och att han ju är ett ärkesvin, så ser jag faktiskt fram emot det.

Inga kommentarer: