lördag, januari 31, 2009

Livsvisdomar

Varför är det alltid de mest fåniga saker som ens mamma återberättar som man minns? Som man tar till sig? Som att man enligt Feng Shui ska fälla ner toalocket för att man annars riskera att spola bort hushållets ekonomiska tillgånger? Det har blivit en tvångstanke. Det finns nog ingen toalett jag besökt de senaste tio åren, där jag inte efteråt alltid fällt ner locket. Helt crazy.
Eller det faktum att man går upp i vikt av att klä sig för mycket i svart? Som belägg för detta åberopade mamma en studie gjort på tomater där man lindat in tomaterna i papper av olika färg. Tomaterna inlindade i svart papper blev övermogna. Hon förklarade aldrig sambandet mellan övermogen tomat - om du bär mycket svart går du upp i vikt, men eftersom jag var väldigt överviktig och bara hade svarta kläder tyckte mitt fjortonåriga jag att det lät fullt rimligt. Och tycker det än idag. Alla tjockisar som bär svart blir bara tjockare, och det för att de bär svart. Att det kan ha något att göra med deras enorma kaloriöverskott tvivlar jag på.

Inga kommentarer: