tisdag, januari 13, 2009

Americas next låtsas top model

ANTM fortsätter att irritera mig. Jag vet att jag tar det på alldeles för blodigt allvar men ett program som heter Americas next top model borde väl i alla fall försöka göra skäl för sitt namn? Efter elva säsonger har ingen av de deltagande blivit ens lite supermodell. I bästa fall harvar dom runt som reportrar på E! eller något liknande, eller försörjer sig på att dyka upp i serien som gäster av olika slag, för att lära tjejerna posa med djur, med skor, med väskor, lära dem klä sig, sminka sig eller sätta upp håret på ett sätt som Tyra tycker är snyggt.

Egentligen faller en serie som ANTM redan på idéstadiet. För de som idag är, eller någonsin har varit topmodeller började förmodligen i väldigt unga år, och nästan aldrig efter att ha passerat 20. I serien är nästan majoriteten av de deltagande runt 18. Då är det inte så konstigt att de inte blir några supermodeller av dem. Modeller kanske, men inte utomjordiska sådana. Jag antar att det vore för mycket begärt att låta fjortisar tävla i tv om vem som är snyggast. Även om det är vad som i själva verket sker.

Sen är ju tjejerna inte på långt när så snygga som dom skulle kunna vara. Jag kan inte låta bli att fråga mig om Tyra medvetet låter för snygga tjejer passera. Hon vill ha någon som är snygg som hon kan göra ännu snyggare. Någon som är en tia redan från början är ingen utmaning. Och inte heller något hot.

Inga kommentarer: