torsdag, oktober 16, 2008

Mina grannar och deras matvanor. Its a neverending stoooorrryyyy! En av tjejerna lagar potatisgratäng i kastrull. Vilket ju är helt logiskt eftersom hon först kokar potatisen i grädde och sen gräddar den i ugnen. Hon brukar också laga en gryta som luktar lever. Och det finns nog ingen annan mat jag tycker luktar så illa som lever. Jag har ett barndomstrauma som involverar lever. Min mamma tvingade mig äta lever, jag ville inte, och från den dagen skyr jag lukten av lever. Jag blir illamående av allt som ens påminner det minsta om lukten av lever. Tillexempel färdiga köttbullar. Steker man dem i smör, vilket vi gjorde på Storstugan, så kan det ibland hända att det börjar lukta lite lätt lever. Vilket också är helt logiskt eftersom det med största sannolikhet är lever i köttbullarna. Iaf. Att det luktar lever i köket är nog det särklass enklaste sättet att få mig att lämna det. Sen är det några andra som gör mat som luktar bajs. Inte lika illa som lever, men likväl inte så jävla najs. Det har dock fått mig att undra över hur kulturellt kodat det här med lukt är. Många av mina grannar är utbytesstudenter och kanske tycker att det där jag tycker luktar bajs luktar gott, medan dom kanske tycker att min havregrynsgröt luktar illa. Som med surströmming exempelvis.

En annan av mina grannar steker kokta ägg. Som dom är. Känns väl lite mer än overdue. Man brukar få välja. Steka ELLER koka. Kanske skulle prova koka ett stekt ägg? Och så brukar hon göra en blandning av sötpotatis, mjöl, vatten och banan som hon friterar i en panna. Hur fan kom hon på det?

Inga kommentarer: