onsdag, oktober 29, 2008

The Doctors



Fyran har börjat visa The Doctors. Tidigare har de fyra läkarna varit ett återkommande inslag i Dr Phil, men har nu alltså fått en alldeles egen talk show.

Programmet är såååå amerikanskt. Det är publikfriande och effektsökande på ett sätt som inte förvånar mig det minsta. Riktigt korkade frågor, och nya forskningsrön tas upp halvt på skämt, halvt på allvar. Som igår när de fyra i några minuter talade om en kondom man sprayar på. Det tog ett tag innan någon av dem vågade avvisa idén som opraktiskt, innan det var de flesta av dem väldigt entusiastiska.

Nu är det dock inte detta som är det mest skrattretande med The Doctors. Vad jag finner allra mest underhållande med programmet är det faktum att samtliga läkare utom en, bär om inte läkarrock så scrubs. Det här är så förbryllande. Jag förstår att man vill förstärka intrycket av vad man som tittare råkat slå på, men när det är så övertydligt blir det ju bara löjligt. Framförallt för att vad vi har att göra med är en akutläkare, han som alltid har scrubs, en gynekolog, som förutom att ha sin rock också alltid har dräkt på sig, som för att verkligen påminna om att hon är kvinnoläkare, vad vet jag, och en barnläkare som ser ut som vilken läkare som helst. Sist, men verkligen inte allra minst, så är det plastikkirurgen, som har vare sig rock eller scrubs, utan som får sitta i studion i en hal och snajdig kostym. Alltså precis så som vi lärt känna vilken manlig plastikkirurg som helst, som en snygg men samtidigt lite läskig typ.

Det är absurt hur en talkshow så precist kan ringa in hur man förväntar sig att en läkare ska se ut, men samtidigt göra mig medveten om att jag förväntar mig att de ska se ut på ett visst sätt, och blir läskig när det blir så övertydligt.

Inga kommentarer: