onsdag, oktober 29, 2008

En liten text om skrivare

Jag heter Eveliina och jag har ingen skrivare. ( Hej Eveliina).

Det var ungefär så jag kände när jag igår försökte förklara för min lärare att jag inte kunde ge honom min hemtenta i pappersversion. Jag möttes då av pur förvåning, han tittade på mig som om jag kom från en annan planet. Och raskt efter att jag sagt det möttes jag av kör av röster från mina kursare som meddelade att det finns möjlighet att skriva ut på universitetet.

Jag är väl medveten om det sistnämnda, men jag tycker det är ineffektivt, krångligt och komplicerat att göra det. Till att börja med kan jag inte mitt lösenord, det stod på en lapp jag kastat och jag orkar inte mejla till supporten och fråga vad det är. För det andra är mitt lösenord alldeles för komplicerat för att jag ska kunna komma ihåg det utantill. Jag tackar min lyckliga stjärna att min bärbara sparat lösenordet och att jag inte behöver anstränga mig det minsta i onödan för att bli inloggad. För det tredje bor jag i Solna, universitetet ligger där det ligger och att skriva ut tentan på skolan, om jag nu mot förmodan skulle ta reda på mitt lösenord, lära mig det utantill, och sen nyttja möjligheterna som finns, skulle innebära att jag får minst en timme mindre på mig att skriva tentan på. Jag är alltså tvungen att åka hemifrån för att skriva ut den, och sen åka ut till universitetet för att lämna in den. Eftersom jag inte kan skriva ut den på universitetet tar jag en omväg på femton minuter till Solna Centrum där jag får pröjsa tio spänn för att få den utskriven. En timme av hemtentamen tid är ganska mycket. Det är ytterligare trettio sidor jag kunde läst, kanske läst igen två tre gånger om jag redan läst texten en gång, kanske kommit fram till ytterligare en aspekt jag vill ta upp. Den där timmen är skillnaden på liv och död. Nämen seriöst. I alla fall sjukt jävla onödigt. Och allt för att det var någon jeppe som nyligen kopierade 80 procent av sin hemtenta från en uppsats på Internet. Som om det faktum att vi skriver ut den och ger den till vår lärare i fysisk form verkligen kommer hindra någon från att fuska? Är det verkligen realistiskt?

Inga kommentarer: