måndag, oktober 20, 2008

Hiphopwhoreeeyy

Jag förstår inte varför folk blir så förvånade över att hiphop är kvinnoförnedrande och sexistisk. Inte för att jag tror att det undgått någon men vi lever i ett patriarkat. Därför kan vi inte förvänta oss något annat än att detta speglar sig i vår kultur, oavsett genre och form. Konstigt vore det väl annars? Det är därför vi än i dag på de flesta teatrar får se pjäser skrivna av män, om män, med män. Att jag ändå kan finna hiphoplåtar som är givande och stärkande, artister som jag, trots att dom är män, kan identifiera mig med är ju rent ut sagt otroligt.


Visst fan tar det emot att lyssna på hiphop som är kvinnoförnedrande. Utan tvekan. När Mtv Cribs hälsar på hos Big Boi och han har en strippelare i sin källare så gör jag inget annat än skäms. Och jag verkligen hatar videon till I like the way you move, Candyshop och AYO Technology. Men hur kvinnoförnedrande en låt än må vara, kan jag fortfarande lyssna på den med gott samvete just för att jag är så väl medveten om vilka strukturer, vilken slags kultur det är som fött det där kvinnoföraktet.

Inga kommentarer: