tisdag, april 21, 2009

Top Chef, Tv 3 17.30



Trean har börjat visa tredje säsongen av Top Chef! I brist på annat kollar jag på Hells Kitchen, men Ramsays ständiga gapande går mig alltid på nerverna. Då är Top Chef rena rama drömmen i jämförelse. Faktum är att oavsett vad man tycker om Ramsay så är Top Chef flera hundra gånger bättre än Hells Kitchen, och det av en mängd olika anledningar. Nu finns det säkert dem som invänder och inte tycker att man överhuvudtaget kan jämföra de båda serierna, och det är väl förvisso sant. Men i de avseenden man ändå kan försöka sig på att göra det, vinner Top Chef med hästlängder. Top Chef premierar nämligen verkligen matlagningskunskaper. Visserligen släpper man alltid in någon vars kunskaper sträcker sig till ett gatukök och inte längre, men på det stora hela är deltagarna i Top Chef fasligt mycket bättre än dem i Hells Kitchen. Vidare tävlar man i Top Chef man mot man. Det förekommer lagtävlingar, men så som programmet är utformat bygger det i första hand på enskilda prestationer, som sedan i det långa loppet avgör vilket lag som vunnit. Och lagen är sällan, för att säga aldrig, uppdelade efter kön, något som är mer regel än undantag i Hells Kitchen.

Eftersom jag själv tycker att Top Chef är så sjukt mycket bättre än Hells Kitchen, finner jag det minst sagt sorgligt att trean valt att hajpa den senare så mycket mer än den förra. Jag vet att det till stor del beror på just Ramsay, men jag önskar att man i alla fall kunde gett Top Chef en chans. Som det är nu har den aldrig fått chansen att stå sig på en någorlunda normal tid, utan sedan starten, för två somrarna sedan när första säsongen sändes, varit förpassad till vardagseftermiddagar eller helgförmiddagar. Top Chef är värd så mycket bättre!

Inga kommentarer: