onsdag, april 22, 2009

Panta era egon

Ska det verkligen behövas en reklam för att folk ska förstå hur viktigt det är med återvinning? Själv blir jag som vanligt mer provocerad än vad som kan vara hälsosamt. För mig är detta med återvinning så självklart att jag inte kan förstå att det finns folk som inte gör det. Eller vad oviljan att göra det egentligen handlar om. Lathet? Genans? Skärpning! Nu för tiden behöver man inte ens behålla pengarna man skramlar ihop på burkarna, man kan enkelt skänka dem till Röda Korset. Men näe, det handlar väl om det här att folk ju kommer se dig när du går med din fullproppade Ica-kasse, och tar dig för ve och fasa, fattig! Eller för någon med allvarliga alkholproblem, detta trots att du bara pantar läskflaskor. Dem har du ju haft som groggvirke ju, förstår väl vem som helst!

Haha, den där typen av självupptagenhet är ännu mer provocerad. Visserligen känner man andra som man känner sig själv, men att på allvar gå omkring och oroa sig för vad folk ska tycka när man går och pantar burkar? Hur kan man överdriva sin egen betydelse så till den milda grad? När jag kommer på mig själv med att vara så självupptagen brukar jag i nästa stund skämmas å det grövsta, men inte dagens unga inte. Narcissismen är så djupt rotad hos dem att de inte ens kan identifiera den, se den för vad den är.

Inga kommentarer: