onsdag, april 08, 2009

Random shit about shoes

Har du storlek 36 i skor? Bege dig genast till Le belle bla bla bla i Solna Centrum. Affären ligger undangömd bakom Systemet( eller bolaget, wich ever way u like it) och ser ut som ett överskottsbolag för skor. Dvs affären utgörs av lagret av skor som står i långa rader i hela butiken. Och alla är i storlek 36. Med undantag för några 41:or,38:or, 39:0r och enstaka par 37:or. Jag trodde dom behagade skämta med mig när jag blev tvungen att lyfta ett tiotal par skor innan jag hittade ett par i en annan storlek än 36, men icke! Man kan ju verkligen fråga sig varför man inte bara låter dem ligga kvar i kartongen och tar fram i den mån folk efterfrågar 36:or. Men då skulle å andra sidan affären gapa väldigt tom, så jag förstår vilken jobbig sits ägarna sitter i.

Så vad var det då för skor? Inte direkt högkvalititativa grejer, då man ju sålde ut grejerna för 100 spänn paret, och dessutom erbjöd tre par till priset av två. Att man som kund därför, trots bättre vetande, alltså skulle återkomma inom loppet av en månad då skorna med allra största sannolikhet hunnit gå sönder, är ingen vild gissning från min sida. Lik förbannat har jag nu hittat ett par ballerinaskor jag bara måste ha, och det i inte bara rött, utan blått också. Det är här min mamma ska säga att jag inte behöver två par, och jag som vanligt inte kommer lyssna på henne. Och så kommer det gå sönder, bli smutsiga eller bli uttöjda innan jag hinner säga hej, och så kommer jag stå där igen och köpa två par nya.

För jag hör nämligen till dem som har 36. Men som också begåvats med högt fotvalv och breda fötter, vilket gör det nästintill omöjligt att hitta ett par högklackade. Det höga fotvalvet kan jag faktiskt tillstå är sexigt, och de flesta killar bryr sig inte om hur breda fötterna är, så länge de är små, för då blir de så glada av att känna sig så mycket större, så egentligen är väl inte detta ett bekymmer. Vad som dock är ett bekymmer är att jag när det kommer till just märket den här butiken tillhandahåller är mitt emellan storlekar. Jag kan ha 36 men då är den nästan på gränsen till för liten och jag kommer leva med oron att de närsomhelst kommer spricka i sömmarna. Å andra sidan kommer 37:orna i takt med tiden bli för stora. Men man kan ju alltid hoppas att jag hinner använda dem sönder och samman innan dess.

Inga kommentarer: