torsdag, augusti 21, 2008

På bussen till Djurgården i torsdags,på väg till konserten på Gröna Lund, hade jag inget bättre för mig än att tjuvlyssna på två fashionistas uppklädda till tänderna,med riktning mot Cirkus där Guldknappen skulle delas ut.Det var i synnerhet den ena av dem som verkligen lyckades fånga min uppmärksamhet.Det var mycket länge sen jag stötte på en lika passivt aggresiv människa, som inte visste bättre än att rikta sin osäkerhet och avundsjuka mot sin kompis.Av deras konversation förstod jag att kompisen mest blivit bjuden av en slump, som någons sällskap, något den passivt aggressiva haggan givetvis fann det nödvändigt att påpeka var väldigt ovanligt, att man inte fick komma som någons plus en på Guldknappen,antagligen mest för att få tjejen i fråga att tappa ansiktet och börja oroa sig för om hon skulle bli insläppt.Något som dock inte tycktes fungera.Just för att hon blivit medbjuden hade hon varit lite osäker på hur hon skulle klä sig,något haggan också anmärkte på,och stolt visade upp sin Karen Millen, som hon helt förstörde med en ful överkappa,och noll utstrålning.Snart kom en gemensam bekant på tal, en gemensam bekant som valt att inte komma på Guldknappen utan istället bevista en kusins relaseparty, för att hon,enligt plusettan ville stötta honom.Något haggan inte förstod, utan bara förvånat kommenterade med att man ibland faktiskt får prioritera.Hade jag kunnat gapa hade jag gapat, men jag försöker, när jag tjuvlyssnar göra mitt yttersta för att dölja att jag gör just det.Men hur ytlig får man bli?Om min kusin hade releaseparty skulle jag gå på det, oavsett om det så var Grammisgala eller Guldbaggegala.I mina ögon blev den frånvarande så mycket mer mänsklig, i kontrast till haggan då, och jag förvandlade hennes handling till ett ställningstagande,ett avståndstagande om man så vill.

Mina fördomar om modebranschen som ytlig och cynisk förstärks ytterligare då jag ser på The Fashionista Diaries, som går att se på Kanal 5 på söndagar.I synnerhet en tjej vid namn Bridget, som verkar göra sitt yttersta för att likna Olsentvillingarna, föraktar jag å de grövsta.Hon ser söt och beskedlig ut men är så ofattbart oattraktiv i sitt sätt mot sina vänner och sin omgivning.Hon är falsk,manipulativ och bortskämd på det klassiska sättet som förvandlat henne till en person som är van att ständigt få sin vilja igenom,utan att inse att hon får det på bekostnad av alla andra.Jag skulle inte vilja säga att jag hatar henne eftersom jag inte känner henne, men förakt och avsky känner jag sannerligen. Jag är bara så glad över att slippa den där världen,och vara tillräckligt jordnära för att inte bry mig.

Inga kommentarer: