fredag, augusti 29, 2008

Bara för att man kan betyder det inte att man måste

Nu kommer jag låta som en gnällig avundsjuk jävla subba, men det är jag väl antagligen också så vad fan spelar det för jävla roll. Jag förstår bara inte när, eller varför hela Sverige unisont kom på att dom skulle börja blogga? Jag måste ha levt i en bubbla för från en dag till en annan har jag gått från att känna en person som bloggar, till att känna femtio. Bara på mitt jobb är det uppåt ett tiotal som gör det. Jag förstår verkligen inte. För av alla dom där bloggarna är det kanske en som är intressant, personligt, fängslande. Får mig att vilja komma tillbaka. Resten är fullkomligt meningslöst bladder som verkligen inte kan intressera någon annan än dom närmast sörjande.

Jag säger inte att allt jag skriver är högkvalitativt. Men medan stora delar av den delen av bloggosfären jag tycker allra minst om hänger sig åt fullkomligt idiotiska särskrivningar samt inte kan stava till de enklaste svenska ord, trots att de verkar vara så väl födda som uppväxta med det svenska språket hemma, så kan jag i alla fall stoltsera med att vara en hyfsad stilist. Ska man skriva om astråkiga, eller för den delen väldigt intressant saker, så skadar det aldrig om man gör det med viss språklig finess.

Inte sällan är som skriver de allra tråkigaste och mest opersonliga bloggarna också omåttligt självupptagna, kanske är det därför deras bloggar inte lockar mig. Men det är också därför jag har så svårt att köpa hur dom försöker övertyga mig om att dom bara bloggar för sin egen skull, när man så väl vet att dom innerligt hoppas på att bli kända och berömda.

Det tycks som om många bloggar är ett verkligt hastverk, och det är väl det som är det mest provocerande av allt. Själv tycker jag att man har ett ansvar. Börjar man blogga, så har man ett ansvar för att inte bara låta den där bloggen bli liggande. Min avoghet mot många av dagboksbloggarna som dykt upp, och som alla tycks vilja ha, är just att de verkar så förhastade. Som om alla Sveriges tonåringar insett att alla bloggar, och därför måste dom också göra det. Det är inte rätt anledning. Bara för att man kan betyder inte det att man måste.

Inga kommentarer: