tisdag, augusti 26, 2008

Voi vittu

När jag blir arg säger jag kuken i fittan. Det har blivit mitt könsord of choice. Jag kan inte komma ihåg när, men nu kör jag på det. Fast sedan jag råkade säga det i mammas sällskap tar det emot ganska rejält. Hon blev helt förskräckt och tittade storögt på mig. Vad sa jag? Mamma som växt upp med en frireligiös mamma är van vid de finska motsvarigheterna till attans och sjuttsingen. Att då höra mig säga kuken i fittan blir lätt en chock.

Men när jag hävt ur mig dessa började jag, brorsan och mamma prata om svordomar. Hon undrade varför jag sa kuken i fittan och ville göra min bror och mig på det klara med att det är invandrarnas fel att svenskarna börjat använda könsord som svordomar. Vad hon menade med invandrare var inte så svårt att förstå. Hon menade finnar. Typ pappa och alla hans gelikar som på 60 och 70-talet sprang runt och skrek fitta, fittigaste, fittig typ. För det var vad min pappa gjorde. Direktöversatte och böjde vittu på alla möjliga och omöjliga sätt för att sedan sprida det runda ordet. Allt är finnarnas fel. Nu vet ni vem ni ska skylla på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kära Eveliina,
Det är väl inte bara detta med fittan som är finnarnas fel (eller välsignelse). Utöver detta bannlysta ord har vi förstört alla ackord i industrin (fråga din far), vi förpestar stämningen på Stureplan med detta fula språk och beter oss mycket illa genom att tala språket. Vi borde tala meänkieli eller jiddish i stället för att bli accepterade av dessa fina svenska övermänniskor. Och lära oss de svenska kraftuttrycken som "fan" eller "hoppsan" istället för att mana fram könet. Men det är tur att vi simpla finnar har en uttolkare som du som fungerar som en brygga mellan finnarna och svenskheten. Till sist ett tips: eftersom vi finnar använder "fitta" som ett kraftuttryck kanske det vore lämpligt för svenskarna att gå över från "fan" till "voi perse", det skulle spegla de nationella dragen....