fredag, december 19, 2008

Vad är rättvisa

Nu har de flesta på mitt jobb fått sin julklapp, och genast börjar diskussionerna om vad som är rättvist och inte, vem som borde få vad och för hur mycket. Själv förstår jag inte hur folk orkar. Jag håller käften och är tacksam. Det är såna här gånger man önskar att folk valde sina strider. Vår arbetsmiljö suger exempelvis stor fet äcklig hästpung men sist det fanns möjlighet att vädra åsikter om arbetsplatsen var jag nästan helt ensam om att göra det. Kanske för att folk sparade på krutet till att senare kunna gnälla om julklappen. Förra året tyckte folk att skillnaden mellan vad dom som var extraanställda och dom som var fast anställda fick var för liten. Därför har värdet mellan vad de olika får ökat i år. Men eftersom en extranställd kan jobba nästan lika mycket som en fast anställd har det nu i år istället förts fram resonemang om att alla rimligtvis borde få samma, och att det vore det mest rättvist. Men vad som är mest rättvist är som sagt väldigt subjektivt. Själv är jag som sagt rätt tacksam, och nästan provocerad över hur bortskämda folk är som ens tar sig tid att tänka på sånt här.

Inga kommentarer: