tisdag, december 02, 2008

Att köpa julklappar till sig själv

Första gången jag ens kom i kontakt med fenomenet att köpa julklappar till sig själv, var när jag för några år sedan läste att Ebba von Sydow skulle unna sig själv SATCshoeboxen för tio lax, så där bara för att. Jag reagerade oerhört reaktionärt och tyckte det var aslöjligt. Vad då köpa julklappar till sig själv? Hur jävla fånig får man bli? Det representerade en slags egocentrism som då provocerade mig något så oerhört. Då jag vanligtvis är en early adapter, eller i alla fall intalar mig själv att jag är det, är det lite förvånande att jag inte hakade på denna grej, men jag kan uppleva att man ju faktiskt köper julklappar åt sig själv mest hela tiden, året om, oavsett högtid. Varför bara göra det kring jul? Eller varför göra en grej av det runt jul, när man för jämnan lägger pengar på en själv? Jag har dock insett att hela grejen med julklappar egentligen mister sin poäng om folk börjar köpa det dom helst vill ha åt sig själva, istället för att låta någon annan ge dem vad de vill ha. Om man nu kan köpa det man vill ha själv, varför då låta någon annan ge? Är det tillfredställelsen att någon annan ger i sig vi är ute efter, väl medvetna om att vi själva kunnat köpa det vi ville ha, och då fått precis den stavmixer vi ville ha, istället för att få första bästa som moster hittade på Clas Ohlsson? Och är det för att det skänker större tillfredställelse att inse sitt eget oberoende, när man handlar åt sig själv, som vi handlar julklappar åt oss själva?

Jag känner att jag nog borde ha börjat anamma det här med att köpa mina egna julklappar för länge sedan, för det finns ingen som är mer petig med sina julklappar än jag. Jag kan ge min mamma väldigt utförliga instruktioner, och hon kan ändå misslyckas med att skaffa mig det jag vill ha, vilket gör att jag så gott som alltid blir besviken, hon blir ledsen för att jag är så otacksam och allt är helt misslyckat. Men tyvärr har jag saknat dom ekonomiska tillgångar det krävs för att kunna ge mig det jag vill ha, och då har jag fått nöja mig med det mamma, pappa och brorsan kunnat erbjuda. I år är det dock annorlunda. Det finns inget jag vill ha som jag inte kan skaffa själv, och det mer framgångsrikt än dem som vill köpa klappar till mig. Så därför avstår jag julklappar i år med just den motiveringen. Jag tänker inte köpa några julklappar heller, mer än några träd i Tanzania, och sedan ge bort sådant jag gjort ( läs julgodis) så då kan jag väl rimligtvis inte kräva något i gengäld?

Till mig själv tänker jag därför köpa: Kläder, digitalvåg, hushållsvåg, potatisskalare, stavmixer, parfym, tofflor böcker och en prenumeration på Hjälp!.

Inga kommentarer: