söndag, mars 09, 2008

Rykande hett

Mtv satsade i höstas hårt på att försöka få tittarna att hitta tillbaka till kanalen, och rekyrerade bland annat Karin Winther och Eye N Eye. Resultatet blev väl så där.
Eye N Eyes program Mtv Beat, sändes till min förvåning på fredagar runt sju tiden. Senare blev kanalen förvånad över att ingen kollat, men vem fan orkar sitta och kolla på tv en fredagkväll innan utgång? På förfesten? När man sminkar sig? När man ska käka? Det säger sig själv att ett program som sänds den tiden inte kommer ha särskilt stor tittarskara. Sen var väl inte kvalitén på programmet alltid på topp.

Hursom är Eyen tillbaka. Och det med det fullkomligt geniala programmet Spanking new. Jag har nu råkat slå på den av en olyckshändelse två helger i rad och jag älskar det. Till att börja med är sändingstiden idealisk, och kommunicerar mycket väl med programinnehållet. Söndagar mellan tre och fyra, då man som jag precis vaknat efter att ha jobbat natt, eller vaknar bakis efter kvällen före, är som gjort för att sitta och stirra på nya musikvideos. Man orkar inte med att höra någon intellektulisera över innehållet, men väl ändå ha något att titta på. Urvalet av videos känns dessutom fräscht, programmets visuella profil snygg utan att kännas svår, och det går rappt undan mellan låtarna.

Tryck till saknas av mig, men jag som hatar att folk pratar i mun på varandra orkar inte lyssna på P3 Populär och därför kommer jag från och med nu se Spanking new varje vecka. Att jag, som också får ångest av tanken att det finns en massa ny musik som jag upptäcker först när den inte är full lika ny, nu i alla fall kan intala att jag har skuggan av en chans att namndumpa utan att se ut som en dinosaurie är också mycket betryggande.

Inga kommentarer: