torsdag, mars 20, 2008

Rent hus verkar vara ett rent helvete

De är riktigt synd om de som ställer upp i Rent hus. En familj blev ombedd att inte städa, bara för att förstärka intrycket av exakt hur jävla lortigt dom hade det hemma. Och nu är det en tjej som blivit sparkad efter att ha ställt upp i programmet.

Till att börja med tycker jag det är intressant att man ens ställer upp i ett program, vars hela idé är att man står för att det ser ut som fan i ens hem och hus. Så kåta är alltså människor idag efter uppmärksamhet, eller efter självhjälp, att dom inte ens hinner ställa sig frågan vad deltagandet kan få för konsekvenser. Jag säger inte att det var rätt åt tjejen som blev sparkad, men vad säger det om någon som jobbar inom livsmedelsbranschen att hennes hem ser ut som en soptipp? Som företag skulle jag så klart hitta ett sätt att så smidigt som möjligt säga upp den anställda på, eftersom det drar till sig alldeles för mycket uppmärksamhet. Men i det här fallet tror jag att företaget kvinnan jobbar nog inte förstår att tv-prouktionen i sig bygger på grova överdrifter, just för att det ska bli mer underhållande. De överdriver alltså kvinnans deltagande i tvprogrammets betydelse för affärerna. Och eftersom kvinnan nu valt att gå till kvällstidningarna med sin story så får företaget en jädrans massa negativ publicitet för att ha sparkat henne. Något dom kanske skulle ha tänkt på innan? Att tjejen dock ställer upp på att vara sånt offer, det är för mig en gåta.

Inga kommentarer: