måndag, mars 24, 2008

Om Häxdansen

Första avsnittet av Häxdansen var inte direkt imponerande. Jag sliter mitt hår för att förstå hur svårt det kan vara att göra en vettig, trovärdig, spännande och fängslande dramaserie. Resultatet blir en serie som är obegriplig, övertydlig, överdriven och mest av allt pinsam. Tjejerna i fotbollslaget kommer till matchen lika piffiga som om dom skulle ut en fredagkväll. Livia Millhagens LUGG!!!! Okej att man la lite tid på utseendet när man spelade flickfotboll men vilken liga är det nu hon sa att dom hade tagit sig upp i? Kan dom inte få vara lite smutsiga och skitiga? Jag förstår inte. Manuset var också under all kritik. Eftersom serien inte går att se i Windows Player och sista reprisen gick igår och då orkade jag inte skriva ner men jag kommer i synnerhet ihåg Netterqvist tafatta repliker.

Serien har alltså lyckats samla några av Sveriges för tillfället bästa skådisar, som Ledarp, Dufvenius, Kinnaman, något som borde borga för kvalité. Med detta i åtanke är det rätt lätt att se att det rimligtvis måste vara manuset och regin som fallit, och med taskigt sådant spelar det ingen roll hur många Guldbaggenomineringar ensamblen har i bagaget.

Inga kommentarer: