fredag, april 25, 2008

Snygga serier

Varför läser inte fler människor serier?Det kan inte ha att göra med att det inte görs några bra serier, faktum är att det ju inte görs annat än bra serier just nu. Vad folk inte tycks ha förstått är hur snabbt det går att läsa serier, och det med samma, om inte större, behållning som vanlig skönlitteratur.

Kanske lever serieromanen fortfarande i skuggan av att vara något väldigt nördigt. Och något som i första hand ska vara roligt, humoristiskt och underhållande. Mycket på grund av att de få gånger då gemene man överhuvudtaget stöter på serier är vid frukostbordet och då korta fragment, inte sällan med lite lätt obskyra huvudkaraktärer ( Tänk Nemi),nästan alltid skildrande vardagshumor, lätt att identifiera sig med ( tänk Zitz, Babyblues), och med det låter man sig nöja.

Själv har jag dock fallit och fallit mycket djupt.Där det börjat med Kellermans Rocky, som jag kan tillstå att jag faktiskt älskar, har jag fortsatt vidare och tagit mig an Marjane Satrapi, Joe Sacco,Mats Jonsson och Åsa Grenvall. Just för att det går så snabbt, men att författarna med bilderna lyckas berätta lika mycket, är fängslande och gör det oumbärligt som medium. Bara i år har det släppts minst tre serieromaner som är synnerligen läsvärda. Jag ser verkligen fram emot att snart få sätta tänderna i Simon Gärdenfors " Simons 120 dagar" som släpps i dagarna, precis som jag suktar till sommaren där jag kan ta mig tid att läsa också Bromander och Liv Strömqvists senaste.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, Jag har inte så mycket serier ännu men ifall du gillar vardagshumor, så finns det en snygg hemsida för det numera. Lägg gärna upp ifall du ritat/eller hittar någon serie om något rolig i vardagen!

Titta in på vardagshumor.se