fredag, april 18, 2008

Äckligt i Insider

Igår visade Insider ett inslag där en man väldigt grovt misshandlar en annan.Jag kommer nog aldrig kunna etsa bort minnet av detta inslag från min näthinna.Våldet som förekom i filmen var väldigt grovt och rått på ett sätt som gjorde mig minst sagt illamående. Så mycket i hela situationen kan inte beskrivas som något annat än bisarr.Misshandlaren hoppade vid ett antal tillfällen på offrets huvud, offret som vid det laget var medvetslös.Sedan började han flytta runt offret för att bättre komma åt dennes skrev och ansikte som han matade med knytnävsslag på knytnävsslag. Allt detta filmades av någon vid sidan av, också det helt sjukt. Och att sedan trean väljer att visa det, och att jag sedan sitter och beskådar det, är fullkomligt absurdt.

Jag har frågat mig både en och två gånger varför trean överhuvudtaget valde att visa det här och jag skulle gärna vilja höra en förklaring, en ursäkt, en anledning. För jag förstår inte.Jag vet att jag kanske låter minst sagt godtrogen och naiv sompåstr mig inte vilja se sådant här, när detta och än värre saker förekommer i världen så gott som dagligen.Men jag vill gärna förskonas från det i största möjliga mån.Jag ser verkligen ingen poäng med inslaget, i synnerhet eftersom man efteråt inte får veta hur det efteråt gick för offret. Istället lämnar det efter sig en mycket bitter smak av effektsökeri, som rider på vågen av den våldskultur som den senaste tiden blivit mycket uppmärksammad.Trean kan ursäkta sig med att inslaget var där för att på något sätt illustrera hur rått våldet i samhället är, men vem är det man vill visa det för? Vilka tittare lockar man med tal om inslag som kan locka känsliga tittare, när de tittare som är känsliga ändå inte kommer titta?

Inga kommentarer: