fredag, april 04, 2008

Sista cityakuten



Nästa säsong av Cityakuten blir den sista, vilket somliga hävdar inte är en dag försent. Själv tycker jag gott den kunde rulla på kanske två, tre säsonger till, bara för att ge manusförfattarna tid att skriva ett manus bra nog för George Clooney att göra ett sista framträdande till. Av de karaktärer som sedan långt tillbaka lämnat serien är han kanske inte den mest minnesvärda, men med största sannolihet den som flest fans vill se i sista avsnittet. Men med en dramaserie som Cityakuten, som till viss del lever på sin autencitet, får sista säsongen inte bli för snuttig och puttenuttig. Det måste, precis som i Sopranos, och delvis i Six feet under, fortsätta som om inget hänt, för att vagga in tittarna om att man egentligen inte går miste om någonting, även fast man vet att man mister något som varit en väldigt väldigt kärt. Själv har jag, vilket väl inte kan ha undgått någon, följt Cityakuten sedan starten, och kommer därför sakna den enormt mycket. Men jag kan hålla med om att den har fallerat, och blivit mer drama och mindre action. Samtidigt finns det vissa grundvärden som bestått, och det är just att det aldrig blivit för mycket freaky, som är fallet med Greys Anatomy där det enda som i stunden saknas är att det vandrar in en utomjording som ska låta sig opereras, eller blir för sentimentalt eller navelskådande, som med House.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har också följt cityakuten sedan avsnitt 1 och kommer sakna enormt mycket :(. Själv tycker jag den borde fortsätta rulla. Men i den sista säsongen vill jag också se Eric la salle (dr. Benton) Han var bra tycker jag.