torsdag, april 03, 2008

Kul Kvällsöppet?

Säsongens sista Kvällsöppet diskuterade huruvida kvinnor har någon humor, föranlett av Christopher Hitchens artiklar där han slagit fast att amerikanska kvinnliga ståupkomiker är dåliga, och att hans flickvän inte har någon humor. Att Tv4 känner ett behov av att diskutera ett ämne, som jag väl känner inte direkt är angeläget, får mig att tänka att det var lite torka på redaktionen.

Hursom.Det här ämnet, eller frågor som överhuvudtaget tar sin utgångspunkt i hur kvinnor är, är annorlunda, får mig också att fråga mig om jag är från en annan planet. På största allvar. Det känns på allvar som om jag är en utomjording. För människa verkar jag inte vara, utan hör och häpna, KVINNA.

Jag känner att det i programmet inte i tillräckligt hög utsträckning togs upp att vad Hitchens gör är att utgå från sig själv som norm. Manlig humor är humor punkt slut. Utan att ens överväga hur jäkla många mediokra manliga komiker det finns, eller för den delen helt poänglösa komediserier med manliga huvudrollsinnehavare. Som Kung av Queens, Listen Up, Alla älskar Raymond, The War at Home. Jag kan fortsätta i alla evinnerlighet, och det utan att dessa serier någonsin skulle bli roliga. Vilken verklighet är det Hitchens lever i? Jag gillar inte heller Ellen, men det är för att hon är astråkig och superdålig, det har inget att göra med att hon är kvinna. Wanda Sykes däremot, är helt ofattbart rolig, och det skulle vilken kille som helst, som drog samma sjuka skämt som hon, med samma minspel och tajming, säkert också vara.

Sen förstår jag inte varför Tv 4 exemplifierar kvinnlig humor med Heybaberiba, och det genom några sketcher med Meltzer. Till att börja med visades inte sketcherna i sin helhet, vilket väl kan förta humorn i dem, eftersom det som vi ju alla vet, är lite avhängigt hela historien. Genom att visa Meltzer så anser jag att Kvällsöppetredaktionen har en väldigt konstig uppfattning om vad som är kvinnlig humor, eftersom Heybaberiba väl snarare är satir, punkt slut, och det då inte hjälper hur mycket man klipper och klistar ihop alla inslag med Meltzer. Det kommer ändå bara bli väldigt, väldigt krystat.

Jag kan dock tycka att programmet fick en poäng på hur absurt ämnet i sig är, då Nour ju var väldigt rolig, och det med bibehållen trovärdighet, där hon ändå var den som lyckades få fram vad som är sjukt med ämnet, men utan att det hörsammades tillräckligt av Ekdahl.

Inga kommentarer: