onsdag, april 16, 2008

" Om man har ett öppet förhållande kan man ju lika gärna vara singel"

Ovanstående uttalande är för mig lika provocerande som öppna förhållanden verkar vara för dem som påstår detsamma. Men jag har hunnit bli provocerad varvet runt och finner det på min höjd korkat för att inte säga skrattretande att höra något i den där stilen.
Till att börja med tyder det på fruktansvärd brist på självrannsakan. Och om det är något vårt samhälle skulle behöva så mycket mer av är det självrannskan. Kanske inte i överdrift, men jag önskar att människor kanske i lite högre utsträckning än nu reflekterade över sitt eget agerande, och inte bara genast och instinktivt fördömde vissa saker.

Just därför beundrar jag dem som har ett öppet förhållande och dessutom har mod att stå för det. Just därför har jag så svårt för dem som så snabbt dömer ut ett öppet förhållande, utan att egentligen veta på vilka villkor det är upprättat. Ett öppet förhållande är på inget sätt samma sak som att vara singel, och nej, det är inte lika bra att vara singel, då skulle man ju inte kalla det för ett öppet förhållande, då är det väl att dejta? Vad i detta är så svårt att begripa? Uppenbarligen vill man vara med varandra, man tycker om varandra mer än vad som kan anses vara vanligt för vanliga vänner, men vill på intet sätt att det ska hindra en från att träffa andra.

Kan det vara så att det öppna förhållandet så till den milda grad skakar våra förutfattade uppfattningar om vad ett förhållande ska vara att vi inte står ut med tanken att folk kan överväga det, att vi hellre reducerar det till att handla om att knulla runt, samtidigt som man har någon man mer eller mindre kan räkna med som partner? Jag tycker det är så sjukt tråkigt att folk är så enkelspåriga och inte ifrågasätter sig själva och sina vanor,olater och seder i högre utsträckning. Jag ser livet som en chans att till fullo utforska sig själv och sitt psyke för att i största möjliga mån kunna vara så sann som möjligt mot sig själv, och i förlängningen sin omgivning, och det innebär också att ifrågasätta alla förutfattade tankar man om möjligt kan tänkas ha. Att inte fler gör det är djupt sorgligt.

Inga kommentarer: