onsdag, augusti 19, 2009

Sex i bur



För att höras och synas som artist idag krävs det att man gör något verkligt uppseendeväckande. Tyvärr har det för kvinnliga artister som Ciara och och nu Shakira, inneburit att man inte bara spelar på sin sexualitet, utan verkligen inte gör något annat än just det. Jag vet att jag låter som en mossig moraltant, men jag menar verkligen allvar när jag säger att jag tycker den här utvecklingen är djupt beklaglig. Jag förstår att gränsen mellan sensuell, sexig och porrig är väldigt skiftande, och att det säkert finns dem som tycker att Shakira gick över gränsen för mycket längre sen, samtidigt som det finns dem som inte ser någon som helst skillnad mellan det hon gör nu, och det hon gjort tidigare. Men själv upplever jag hennes senaste video som minst sagt vulgär. Kanske beror det på att inte bara video, utan också låten, är riktigt jäkla usel, jag har inte hunnit fundera särskilt djupt på det.

Jag kan hursomhelst tycka att dessa desperata försök att med hjälp av sex, och med en estetik hämtad från porrfilmernas värld, väcka uppseende, nästan är lite skrattretande. Det blir ju nämligen så utstuderat. Det som väcker uppseende idag är det som är kreativt, nyskapande och fantasirikt. Sen kan en video som är allt det, fortfarande spela på sex, nakenhet, men huvudsaken är i alla fall att man gör något nytt. Inte som nu bara rapar upp samma gamla vanliga klyschor om porrnaglar, burar och brudar i kroppstrumpor som svankar så att dom får kramp. Det blir bara löjligt.

Inga kommentarer: