lördag, februari 09, 2008

Kista Galleria, denna mångfaldens marknad, är också plats för ett flertal så kallade caféer. Jag har provat dem alla och idag ämnar jag slakta Café Mocco. Café Mocco är,för dem som besökt Kista Galleria, det där stället som försöker se ut som ett beduintält precis bredvid de tre mest frekventerade skobutikerna i hela etablissemanget. Jag har fikat där tidigare men vänt det ryggen då Waynes ger mer valuta för pengarna, och för att det där stället vid H&M har bättre läge. Men icke idag.Stället bredvid H&M har inte tillräckligt med lödder på sin latte så jag tänkte ge Mocco en andra chans. En tredje lär det aldrig få.

Jag har förstått att det ska vara hutlöst dyrt att få en latte i stan. Men det skamliga är att priset inte på något sätt står i relation till kvalitén på brygden man sedan bälgar i sig. På Mocco kostar väl vad jag antar är en normalstor, det vill säga på andra anrättningar en liten latten, hela 34 kronor. Detta är fullkomligt absurt, inte bara för att den är så skrattretande liten, men också för att den är lite för stark och inte tillräckligt skum. Lägg till detta att serviceslaven som tog min beställning, en tjej i 20-årsåldern, hade en snus tillräckligt stor för att jag skulle se den under läppen,en skitigt arbetströja, som att döma av fläckarna omöjligt kan ha blivit skitig under de få timmar hon stått där, och dessutom knallade runt i såna där gräsliga ökensandaler, som är smala, tunna och som väldigt lätt åker av. I dessa hade hon så klart tjocka sockar, och det är ju fullkomligt oacceptabelt.När jag sedan skulle slå mig ner hittade jag bordet jag ville sitta vid rätt snabbt, det var tråkigt nog belamrat med en massa disk. Att det var det är väl egentligen ett mysterium eftersom en annan av ställets anställda mest tycktes gå runt och slå dank och inte alls gjorde sitt jobb. Tallrikarna jag flyttade till det angränsande bordet fick stå en god stund innan den här late lakejen fann sig nödgad att avlägsna dem. Innan jag sätter min fot där igen, vilket lär dröja, om det ens någonsin kommer ske, måste stället genomgå vissa drastiska förändringar. Hur det blir med dem återstår dock att se.

Inga kommentarer: