torsdag, juli 30, 2009

Hänt i Huvudsta

Huvudstabadet är sannerligen en underbar inrättning. För femtio kronor får man en gräsmatta att ligga på, tillgång till toalett, en vattenkran, en kiosk och en bassäng full av solkräm och skrikand barn. Och så står man under deras badvakters ljuvliga beskydd. För de må jag säga, Huvudstabadets badvakter ser verkligen om sina gäster. Till att börja med varnar dom i högtalarsystemet om ankommande parkeringsvakter. Till saken hör att det råder stor brist på parkeringsplatser just kring badet, vilket lett till att många felparkerar. Något som parkeringsvakterna i just Solna tagit fasta på. Av vad jag förstått åker dom dit så gott som dagligen för att sätta dit några arma solbadare. Om det nu inte vore för att badvakterna varnar oss badande om att parkeringsvakterna är i antågande.

Vidare uppmanades jag en annan gång då jag var där att i hettan komma ihåg att dricka mycket för att undvika solsting. Den här omtanken är verkligen gullig. Okej att de här killarna ska försöka förhindra att jag drunknar, men att jag betalar för min parkeringsplats, och dricker ordentligt när det är varmt borde väl ligga mest på mig själv?

Men så utspelade sig också följande historia. Om ni tycker att den är lika rolig som jag återstår dock att se.
I högtalarna kunde man höra följande:
" Vi vill informera alla föräldrar med barn i den lilla bassängen att samtliga barn skall ha badkläder, vi upprepar, vi vill uppmana alla föräldrar med barn i den lilla bassängen att samtliga barn skall ha barnkläder"

Det hade väl inte varit särskilt anmärkningsvärt om det inte senare följdes av

"Vi vill nu be alla barn och vuxna i den lilla bassängen att kliva upp då personal måste rengöra poolen"

Man behöver inte ha blivit tilldelad Nobelpriset för att räkna ut vad som hade hänt. I synnerhet inte eftersom det sekunden senare passerade just en badvakt med händerna inlindade i plastpåsar, med siktet inställt på just den lilla bassängen.

Det är i Huvudsta det händer.

Inga kommentarer: