torsdag, juli 31, 2008

Veckans tips

Jag har läst mer de senaste tre veckorna än vad jag gjort på hela resten av året.När jag väl satt tänderna i Drama City av George P Pelecanos var jag fast. Inte för att Drama City är särskilt bra.Efter att ha tryckt ytterligare två av hans böcker kan jag faktiskt tillstå att den är rätt dålig. Men då är serien om Derek Strange och Terry Quinn mycket läsvärd.Kvinnokaraktärerna är förmodligen de plattaste jag skådat någonsin, dom är endera flickvänner eller horor.Aldrig någonting annat, aldrig särskilt mycket mer komplexa än så.Men Pelecanos lyckas på ett makalöst sätt dra in läsaren i en grym men väldigt verklig värld av våld,kriminalitet och organiserad brottslighet som verkligen fascinerar mig. Så till den milda grad att jag faktiskt skulle vilja bli privatdeckare, eller dristar mig till undra hur jag skulle skildras om jag var en karaktär i en Pelecanosbok.Derek Strange är en dubbelnatur, men jag gillar honom mycket skarpt.I synnerhet hans väldigt konservativa sätt,och hans kärlek till äldre musik.Vissa saker av honom är verkligen bedårande, och det är väl därför hans förkärlek för fnask i alla färger och former blir så mycket svårare att svälja.Men vill du ha något att fördriva tiden med så kan jag varmt rekomendera Ren som snö eller Ett djävulskt pris.

Inga kommentarer: