tisdag, juli 29, 2008

Ja, det kostar verkligen på att se så billig ut

I stugan genomlevde jag tre hela dygn i total tystnad.Det som hördes då var min egen andning,havets klunkande,vindens sus och måsarnas skränande.Jag hade för att göra en lång historia kort inte tillgång till någon radio.Det tog mindre än en timme innan jag började prata med mig själv.Jag började resonera lite med mig själv.Vanligtvis håller sig dessa röster i mitt huvud, vilket är lustigt för att dom ju då har så mycket mer dom måste överrösta.Men nu var det som om det var tystnaden dom ville överrösta.Jag vaknade varje dag och sa till mig själv " Om jag hade en radio skulle jag slå på den nu" och sa det kanske tre fyra fem åttio gånger per dag ungefär.

Så när jag väl, fem dagar senare äntligen fick en radio hade jag fått sådan abstinens från prat att jag lyssnade mig igenom Hallå eller vad fan det heter i P3 där dom intervjuade Linda Rosing. Som inte alls lät som jag är van vid att hon låter.

En sak hon sa har jag inte med några medel kunnat glömma.Hon fick först frågan hur mycket tid och pengar hon lagt på sitt utseende och gav ett mycket rakt och uppriktigt svar. Typ en halv miljon. Sen var det en annan kille som ringde och undrade varför hon gjorde det och om hon inte fattade att folk dömde efter hur hon såg ut.Och då sa hon att man inte ska döma folk efter hur dom ser ut och att hon själv aldrig gör det.Något som jag verkligen inte får att gå ihop. Hon lägger 400 000 på sitt utseende för att se bra ut, och har alltså konstaterat att världen vi lever i är ytlig och att utseende är viktigt.Men betyder inte det också att hon fattar att man, alltså alla inklusive henne själv, blir bedömda och dömda på grundval av hur vi ser ut? Jag fattar inte.Programmet finns säkert på sr.se om någon nu bryr sig.

Inga kommentarer: