onsdag, juli 30, 2008

Flickan, kråkan och Bellman

Min bror tittade uppfodrande på mig när jag medgav att jag inte kände till Flickan och kråkan.Han upprepade sin fråga,kände jag verkligen inte till Flickan och kråkan? Hade jag verkligen aldrig hört Flickan och kråkan? Jag bara skakade genererat på huvuvdet och sa att jag kanske hört den men inte kom ihåg den.Sen sa han det där som man alltid säger när man vill påpeka för folk hur totalt bakom flötet dom är.Alla har hört/kan/känner till Flickan och kråkan.Som för att jag skulle förstå vidden av att jag påstod mig aldrig ha hört Flickan och kråkan.Sen lyssnade vi färdigt på låten Flickan och kråkan.

Men jag undrar verkligen vem det är som bestämmer vad man ska veta, och slås av hur fullkomligt personlig den uppfattningen är.Jag dumförklarade en av mina vänner för att hon, född och uppvuxen i Sverige, inte kände till Carl Michael Bellman.Jag tyckte då, och tycker nog fortfarande att det är någon man borde känna till.Hur kan man inte göra det?Vad har man levt i för eremitstuga i tjugo år om man aldrig hört talas om eller lagt Bellmans namn på minnet?Hon trodde att Bellman i Bellmanhistorierna bara var ett namn som vilket som helst och hade aldrig slagits av att dessa historier kanske grundade sig i något. Och hon var inte ens blond!!!

Inga kommentarer: