onsdag, maj 28, 2008

We are the robots



Har bara sett några glimtar av The Sarah Connor Chronicles men hunnit bli löjligt förtjust i Cameron Phillips spelad av Summer Glau.Till att börja med för att hon spelar robot, och för att hon gör det så jävla bra.Jag försöker komma fram till vad det är som är så fängslande med tjejer som sparkar skurkbak och gör det med en klackspark, men kommer inte gåtans svar på spåret.Varför vill vi bli av med allt sånt där löjligt känslogojs för? Varför är vi så fyllda av självförakt att vi väljer att rikta detta självförakt mot figurer som inte är mänskliga, även om de antar mänskliga former? Dark Angel tampades väl inte heller med känslor, hon var precis lika kallt beräknande som Cameron är, samtidigt som Bionic Woman blir dåligt just för att hon är FÖR mycket människa, med all den där förbannade omsorgen för sin syster och yadayadayada.Jag vill inte bli robot, men nog fan önskar jag att jag bara kunde stänga av min hjärna emellanåt och slippa känna,och få se lite lagom tom ut i ögonen så där som Cameron gör mest hela tiden, men det på ett sätt som ändå ger intrycket av att hon har järnkoll på läget.

Inga kommentarer: