måndag, maj 26, 2008

Om New Amsterdam



Jag tyckte det var väldigt bra, även om Nikolaj vad fan den där danskjäveln heter för evigt lyckats etsa sig fast i mitt minne som det där svinet han spelar i Underbar och älskad av alla. Å ena sidan tycker jag han är skitsnygg, jag faller liksom handlöst.Å andra sidan är han dansk och såååå motbjudande och spelar inte ens särskilt bra.

Men det här med odödlig, inte åldras grejen får mig alltid att börja överanalysera grejer och då faller serier i genren på bristande logik.Det känns som jag alltid kräver en någorlunda vettig förklaring ickeåldrandet eller ickedödligheten.Som vilken ålder man stannar i.Men i Amsterdams fall är det ju åldern han första gången dog i. Jag fattar ändå inte hur lättvändigt hans son, Omar, verkar ha köpt att pappan är odödlig, även om jag sannerligen applåderar initiativet att låta Amsterdam ha så väl barn som fruar och vänner i olika tidsepoker som åldrats och med tiden dött ifrån honom. Det ger serien ett annat djup än vad som är normalt och gör den mer sevärd. Synd att det bara blev en säsong.

Inga kommentarer: