onsdag, maj 28, 2008

I dagens DN

Killar besöker inte ungdomsmottagningarna i samma utsträckning som tjejer, samtidigt som antalet aborter i åldersgruppen 15-25 ökar.Detta skriver DN om idag, och har intervjuat två unga killar om preventivmedel. De känner bägge personer, som DN av någon konstig anledning väljer att kalla de tjejer i killarnas bekantskapskrets som gjort abort, som gjort abort och tycker det är synd att tjejer ofta är det som tar störst ansvar för att skydda sig vid samlag. Man kan ju verkligen fråga sig varför det är så, om det överhuvudtaget är så, eftersom ju aborterna ökar, och vad man kan göra åt det. Själv är jag väldigt anti ppiller, jag lockas inte av tanken på att proppa min kropp full med hormoner.Detta kommenteras också i artikeln, där det står att unga kvinnor lever i en överdriven rädsla för ppiller på grund av de rapporter om blodpropp som kom i mitten av 90talet. Något jag inte tror stämmer.Jag tror att det är en av orsakerna, men inte den enskilt största.Jag tror att rädsla för att gå upp i vikt, eller bara som i mitt fall en allmän avvoghet inför hormonpreparat gör att många kvinnor försöker hitta alternativ till ppiller. Jag tycker att det bedrivs alldeles för lite forskning kring biverkningarna av ppiller, att det förutsätts att kvinnor ska ta ansvar bara för att vi redan har ppiller, istället för att sätta press på att ta fram ett manligt ppiller som är lika bra. Varför inte det görs kan man ju verkligen fråga sig,även om jag redan tror mig veta svaret.

Inga kommentarer: